Może myślisz, że to nie jest książka dla ciebie…
Przecież nie śpiewasz. Nie jesteś aktorem, wokalistą, zawodowym mówcą.
Jednak każdego dnia w małych i dużych sprawach zabierasz głos. Zabierasz głos wtedy kiedy potrzebujesz, kiedy jest to niezbędne. Bo jak tu żyć bez głosu? Masz głos – to prawda. Ale czy masz do niego dostęp? Czy jest ci bliski? Czy cię wyraża? Czy go lubisz, akceptujesz?
Głos, ten wewnętrzny, zaczyna się wewnątrz ciebie. Jest cichy, delikatny, niepozorny i bardzo często pomijany w różnych aspektach pracy ze sobą lub odkładany na później. Usłyszenie go – uwrażliwienie się na to, co do ciebie „mówi”, o czym do ciebie mówi, pozwala otworzyć się twojemu ciału na doświadczenie. Poczuć się uznanym – ważnym dla siebie. Wysłuchany głos wewnętrzny jest przyzwoleniem do zabrania głosu. Powiedzeniem na głos kim jesteś, co czujesz, myślisz, pragniesz. Autentyczny głos jest jak stworzony za pomocą dźwięku „obraz” wnętrza ciebie.
Ta książka poprowadzi cię poprzez pytania, ilustracje i praktyki do siebie, abyś mogła/mógł usłyszeć siebie wnikliwiej – wrażliwie. Właśnie we wrażliwości możesz odnaleźć największą swoją siłę. Największą siłę swojego głosu. Jeśli zdarza ci się „gubić” – nie słyszeć siebie, “Niezbędnik mojego głosu” pomoże ci do siebie WRACAĆ.
Jesteśmy marzycielami.
Wymarzyliśmy sobie, żeby Głos stał się dla ludzi drogą do odzyskania wrażliwości na siebie.
Sami od lat próbujemy dać sobie Głos spójny z tym, kim jesteśmy.
Ciągle szukamy odpowiedzi, gubiąc je i znajdując od nowa.
Biorąc tę książkę do ręki, rozpoczynasz spotkanie ze sobą. Wierzymy, że przy jej pomocy zbliżysz się do siebie.
Wierzymy, że “Niezbędnik mojego głosu” jest szansą na drodze ku sobie.
Magda i Adam
Co znajdziesz w książce:
- Esencję wieloletniego doświadczenia specjalistów pracy z głosem, dla których głos jest drogą do odzyskiwania swojej wrażliwości i autentyczności.
- Praktyki do własnej pracy, dzięki którym zaczniesz traktować się z większą uważnością i lepiej siebie rozumieć – zarówno w kontekście głosu, jak i świadomości siebie w ogóle.
- Wiele niewygodnych pytań, których być może nigdy sobie nie zadałeś, a są kluczowe. Czy naprawdę znasz siebie? Jak się wyrażasz w świecie i jaki jest twój głos?
- 160 poruszających ilustracji stworzonych przez Lillę Serafin. Obraz jest wart więcej niż tysiąc słów – dlatego właśnie przekaz książki dopełniają ilustracje. Pozwolą ci skontaktować się z tym, czego nie wyrażą słowa i poczuć jakości, o których piszą autorzy. Tworzą też warstwę emocjonalną i symboliczną, która dodatkowo będzie pracować w tobie na poziomie nieświadomym – pozawerbalnym i sensorycznym.
- Procesowe podejście do pracy nad sobą – książka będzie twoim indywidualnym przewodnikiem, który zabierze cię w podróż na spotkanie ze sobą i twoim głosem. Możesz więc wracać do tej książki przez lata, bo podróżowanie z nią będzie za każdym razem inne – będzie się zmieniać razem z tobą i przynosić ci nowe odpowiedzi.
- Dużo przestrzeni – książka jest zaprojektowana tak, by pomóc ci skontaktować się z własnymi przemyśleniami, odczuciami i zrobić im miejsce. Jest w niej dużo miejsca na ciebie. To ty jesteś jej głównym bohaterem/bohaterką. Pomoże ci zbadać i zrozumieć to, co jest dla ciebie najważniejsze i od czego możesz zacząć z tego miejsca, w którym teraz jesteś.
- Nowe spojrzenie na to czym jest głos – co go kształtuje, a co więzi i ogranicza. I jak się nim zająć rozwijając świadomość swego ciała i emocji.
- Wiedzę, podaną w przyjazny i praktyczny sposób – na temat pracy krtani, aparatu mowy, przepony, znaczenia postawy czy oddechu.
- Wskazówki jak oswoić lęk przed zabraniem głosu lub wyrażeniem swojej autentyczności.
- Motywację, by dać sobie prawo do indywidualnych odczuć, wyborów, do życia „na głos” i zabrania głosu.
- Wsparcie dla tych, którzy występują na scenie, czyli o tym jak nie kopiować, jak dobierać repertuar odpowiedni dla siebie i mierzyć się z doświadczeniem prezentowania go publiczności.
Razem z książką “Niezbędnik mojego głosu”
otrzymasz Notes do osobistych refleksji.
Jest zaproszeniem dla ciebie, aby napisać historię swojego głosu, postrzeganego poprzez twoją indywidualną wrażliwość.
Czyste kartki Notesu to przestrzeń, by dać sobie prawo do nadania treści własnym subiektywnym sensom i odczuciom.
Czego nie znajdziesz w książce:
- Mechanicznych ćwiczeń i technik śpiewu, które miałyby ustawić twój głos – bo to jest książka o zdejmowaniu z siebie przemocy, o tym, by przestać na sobie coś wymuszać, czy dopasowywać się do jakiegoś wzorca, a zacząć czerpać z własnego indywidualnego potencjału.
- Gotowych recept i odpowiedzi – będziesz za to zachęcany by znaleźć własne odpowiedzi, które są tylko twoje i dla ciebie najlepsze. Bo każdy z nas jest inny i czego innego potrzebuje w danym momencie swojej drogi.

Magda Sekuła-Lemberger
Ta książka jest kwintesencją mojej własnej drogi i spostrzeżeniami wynikającymi z pracy z niezliczoną ilością ludzi. Zawarłam w niej wszystko co niezbędne, by wrócić… do siebie.
Śpiewałam do dziecka. Nikt mnie nie uciszał. Nie bałam się publiczności, trema nie była moim doświadczeniem bardzo długo. Byłam pewna, że można „mieć głos”.
Potem przyszła edukacja. Po pół roku okazało się, że praca z głosem (dziś wiem, że opresyjna i szalenie przeciwko wszelkim prawom natury – fizjologii, akustyce) odebrała mi głos. Walczyłam o odzyskanie głosu, jednak straciłam przyjemności. Zgasłam.
Tak zaczęły się moje poszukiwania głosu, nie tego którego nie miałam nigdy, tylko tego do którego straciłam dostęp. Tysiące zadanych sobie pytań. Nieskończona ilość prób. Mnóstwo wiedzy i doświadczeń, które potrzebowałam odrzucić, a przede wszystkim ponowne zaufanie sobie – temu kim jestem, co myślę i czuję…
Od ponad 18 lat pracuję z ludzkimi głosami, z oddechem, ciałem i emocjonalnością tego niezwykłego instrumentu – uczę śpiewu, mowy, oddechu (moi uczniowie mówią, że „życia”). Myśląc „głos” mam na myśli głos wewnętrzny i zewnętrzny, bo jeden nie istnieje bez drugiego.
Od ponad 18 lat zajmuję się propagowaniem zdrowego głosu prowadząc treningi indywidualne, wykłady, warsztaty, szkolenia, lekcje śpiewu, rehabilitacje głosu w stworzonym przez siebie Magda Sekuła Lemberger Studio Oddechu i Głosu w Krakowie.
Absolwentka Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydział Aktorski, Specjalizacja Wokalno-Estradowa. 6 lat gry na skrzypcach w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Białymstoku.
Ukończony staż w Instytucie Integralnej Psychoterapii Gestalt w Krakowie w ramach Programu Pomocy Psychologicznej. Ukończony certyfikat IVTOM (International Voice Teachers of Mix) dający prawo do nauki techniką Mix, zakończony egzaminem w USA. Uczestniczka konferencji naukowych organizowanych przez Międzynarodową Organizację Nauczycieli MIX – IVTOM.
Od 10 lat doszkalam się z tematów pokrewnych pracy z głosem, które pozwalają na holistyczne podejście zgodnie z myślą Voice and Body Healing – techniki oddechowe, somatic healing, automasaż, praca z autoregulacją układu nerwowego, osteopatia, fizjoterapia. Swoją wiedzę zdobywam od najlepszych specjalistów, jednak to ponad 8-letnia współpraca z dr. Hubertem Noè jest dla mnie fundamentem mojej pracy.
Tworzę i organizuję akcje społeczne, autorskie warsztaty, programy rozwojowe. Między innymi są to: Letnie Warsztaty Wokalne w Ochotnicy (7 edycji, ponad 800 uczestników), Zimowe Warsztaty w Poza Schematem, cykl wykładów online „Niezbędnik Wokalisty”, wykłady masterclass online, cykl spotkań online Rozmowy o Głosie, które zgromadziły przez lata tysiące osób zainteresowanych zdrową, autentyczną ekspresją głosu.
Od 5 lat współpracuję z Przeglądem Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, którego sama byłam finalistką, prowadząc 5-dniowe warsztaty masterclass z finalistami konkursu aktorskiej interpretacji piosenki.
Od 12 lat piszę felietony z zakresu psychologii głosu, tworząc obraz głosu ludzkiego jako instrumentu psychosomatycznego i budując świadomość, że nie można odszukać go w całości, ograniczając się do mechanicznej pracy.
Specjalizuję się w kreowaniu wizerunku poprzez głos, z wystąpień publicznych , umiejętności pracy ze stresem kierując się założeniem, że praktyka głosu to przede wszystkim podróż w głąb siebie i odzyskanie dostępu do własnych zasobów. Organizuję szkolenia grupowe i indywidualne dla firm.
Moją ścieżką artystyczną zawsze była potrzeba autentycznej ekspresji. Stworzyłam koncert „Miłości piękne i trudne”, który przez 3 lata grałam w salach koncertowych całej Polski. Nagrałam płytę „Dla Ciebie jestem sobą” z osobistymi interpretacjami piosenek J. Wąsowskiego i J. Przybory. Obecnie spełniam się pisząc i komponując piosenki dla siebie i na zamówienie, na ich nagranie przyjdzie czas.
Moja myśl przewodnia: „Człowiek, szukając głosu szuka siebie”.
Wierzę, że “Niezbędnik mojego głosu” może ci w tym pomóc.

Adam Czapla
Wiem dobrze czym jest niemoc wyrażania się, zaciśnięte gardło czy zablokowana emocjonalność. Od najmłodszych lat lubiłem śpiewać, sprawiało mi to ogromną radość. Jednak wychodzenie na scenę i zabieranie głosu, otwieranie się emocjonalnie przed ludźmi było udręką i wielkim stresem. Moja przygoda z głosem zaczęła się więc od poszukiwania rozwiązań dla siebie samego. Od wielu lat jestem w procesie. On ciągle trwa. W tym czasie udało mi się przebyć niezwykłą podróż do własnego wnętrza, po swój głos. Coraz lepiej rozumiejąc siebie, zacząłem dzielić się swoim doświadczeniem z innymi – tak zaczęła się moja przygoda trenera głosu.
Uczyłem się, studiowałem głos na dziesiątkach szkoleń, kursów, konferencji i warsztatów ze specjalistami z całego świata. Obecnie moim mentorem wokalnym jest austriacki nauczyciel śpiewu i foniatra-laryngolog — dr Hubert Noè. Patrzę na głos holistycznie sięgając do współprac ze specjalistami z dziedzin takich jak logopedia, osteopatia, akustyka, psychologia czy foniatria.
Jestem absolwentem specjalizacji Technik Multimedialnych Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Kształciłem się także w Krakowskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej.
Na swojej dotychczasowej drodze miałem okazję pracować z tysiącami głosów, na różnym poziomie zaawansowania – od mówców, przez wokalistów amatorów/hobbystów po znanych artystów sceny muzycznej.
Jako trener głosu miałem/mam przyjemność wspierania i towarzyszenia artystom, takim jak Roksana Węgiel, Viki Gabor, Sara James, Blanka, Stefano Terrazzino, Kuba Szmajkowski czy Włodzimierz Dębowski (aka Paprodziad), a także artystom teatralnym i musicalowym.
Jak wokalista i chórek współpracowałem m.in z Anią Karwan czy Martą Gałuszewską.
Współpracując z takimi wytwórniami jak Universal Music Polska czy Warner Music Poland asystowałem przy dziesiątkach nagrań studyjnych i pracach nad singlami/albumami zarówno jako trener wokalny jak i aranżer chórków oraz wokal wspierający.
Mój głos możecie usłyszeć w tle utworów takich, jak “Zaskakuj Mnie” Marcina Sójki czy “Forever and a night” Viki Gabor.
Jako trener wokalny pracowałem przy nagraniach utworów m.in “Superhero”, “Getaway”, “Ramie w Ramie” – Viki Gabor, “Somebody” – Sara James czy “Solo” – Blanka.
Pracowałem dotychczas przy ośmiu edycjach programu The Voice Kids i sześciu edycjach programu The Voice Senior jako trener wokalny oraz wokal wspierający, a także jako konsultant wspomagający przy programie The Voice of Poland.
Byłem także konsultantem wokalnym przy przygotowaniach polskich reprezentantów w konkursie Eurowizji Junior (2018, 2019, 2020, 2021 – w tym dwóch zwycięzców tego konkursu) oraz dorosłej Eurowizji (2023).
Przez lata związany byłem z chórem Sienna Gospel Choir i formacją Sienna Singers, z którą doszedłem do półfinału dziewiątej edycji programu Mam Talent.
Obecnie czynnie śpiewam, prowadzę treningi indywidualne, rehabilitację głosu, a także podróżuję po całej Polsce prowadząc kursy, warsztaty i szkolenia.
Moje spotkania z tysiącami głosów pokazują mi, że mniej lub bardziej świadomie, każdy szuka tego samego – chce wyrazić siebie poprzez głos, chce zabrać głos i chce być usłyszany. Bo każdy ma głos, ale różny mamy do niego dostęp.

Liliana Serafin
Jestem absolwentką architektury krajobrazu i naukowcem w stopniu doktora, a moją największą pasją jest ilustracja. Rysuję i maluję, odkąd pamiętam, jednak długo nie mogłam znaleźć dobrej ścieżki dla swojej twórczości. Wreszcie po wielu latach rysowania prac do szuflady odkryłam, że to, co najbardziej lubię robić, to graficzne opowiadanie historii. Czyli ilustracja.
Uwielbiam pracę z książką i jest to dla mnie proces wciągający na każdym etapie. Najpierw czytam utwór i zagłębiam się w opisany w nim świat, kreśląc w myślach wizję estetyki i zaznaczając miejsca, gdzie chciałabym, aby ilustracje się pojawiły. Szukam momentów, w których czytelnikowi przydałaby się wizualizacja przedstawionych w książce ludzi, miejsc, wydarzeń czy myśli. Tworzę mnóstwo szkiców, na podstawie których rysuję docelowe ilustracje. Rozmawiam z autorami i wspólnie dopracowujemy klimat rysunków oraz to, co mają pokazywać. I to jest dopiero początek drogi, bo jako naukowiec zawsze staram się sprawdzić wszystkie detale zawarte w książce, od ubioru, przez architekturę czy gatunki roślin, aż po olinowanie żaglowców czy budowę anatomiczną krtani.
Na sam koniec pracy zostawiam stworzenie okładki, która po czasie spędzonym z lekturą zazwyczaj już rysuje się sama.
Po każdej kolejnej książce czuję się jak po długiej przygodzie. I wtedy jak nałogowiec niecierpliwie wypatruję kolejnej.