Mądrość poruszającego się ciała jest napisana pięknym językiem, poetyckim i precyzyjnym jednocześnie, a także przekazuje ducha intuicyjnego procesu, który jest podstawą tej drogi powrotu do doświadczania ciała.
Bonnie Bainbridge Cohen
założycielka i dyrektorka merytoryczna The School for Body-Mind Centering
Kto może skorzystać z Body-Mind Centering?
Podejście Body‑Mind Centering jest obecnie praktykowane, zgłębiane i wykorzystywane przez przedstawicieli rozmaitych profesji. Nauczycieli tańca, jogi, sztuk walki oraz innych metod ruchu i terapii. Masażystów i terapeutów pracujących z ciałem. Terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i psychoterapeutów. Kręgarzy, lekarzy, pielęgniarki, opiekunów osób zależnych i propagatorów zdrowego stylu życia. Tancerzy, piosenkarzy, muzyków, aktorów i artystów sztuk wizualnych.
Otwarta formuła tego podejścia pozwala na wykorzystywanie go jako narzędzia obserwacyjno‑diagnostycznego w różnych sytuacjach. Na przykład jako języka służącego do zauważenia i zrozumienia własnych nawyków oraz nawyków naszych uczniów i klientów. A także wskazania obszarów braku równowagi oraz potencjalnych mocnych i słabych stron. Body‑Mind Centering może być również wykorzystywane do wspierania procesów edukacyjnych, kreatywnych, terapeutycznych i uzdrawiających. Dzięki niemu możemy pracować na poziomie fizycznym, zmysłowym, psychicznym, wyobrażeniowym i twórczym.
Na czym polega Body-Mind Centering?
Według zasad Body‑Mind Centering umysł i ciało to nierozerwalnie ze sobą połączone i współzależne sposoby ekspresji istnienia. Uzdrawianie lub zmiana ciała‑umysłu może zaistnieć wskutek bezpośredniej pracy z tkankami ciała i wzorcami ruchowymi, która wywiera wpływ na umysł, lub przez świadomą pracę z umysłem, która odbije się pozytywnie na stanie ciała.
Podejście Body‑Mind Centering wykorzystuje pogłębioną i doświadczalną pracę ze wszystkimi anatomicznymi układami ciała. Każdy z nich (układ mięśniowo‑szkieletowy, organy wewnętrzne, układ dokrewny, układ nerwowy oraz płyny) ma właściwą sobie jakość ruchu, odczuwania, dotyku, percepcji i uwagi. Układy te odzwierciedlają różne aspekty nas samych. Ich wzajemne relacje wewnątrz nas zyskują na równowadze i dynamice w miarę ucieleśniania ich poprzez ruch i dotyk. Każdy z układów ciała jest źródłem strukturalnego i energetycznego wsparcia. Koordynując oddech, świadomość sensoryczną i ruch ze świadomym dotykiem, można tak zmienić przepływ energii w każdej z tkanek ciała, by ułatwić jej integrację i powrót do zdrowia.
Praktykując Body‑Mind Centering, uczymy się wchodzić w bezpośredni kontakt z różnymi układami ciała oraz inicjować z nich ruch, tak aby każda z odpowiadających im jakości stała się dostępnym środkiem wyrazu. Uczymy się również rozpoznawać odpowiednie układy i ich jakości ruchu u innych osób i wchodzić z nimi w kontakt. Każdy z układów ciała wprowadza wyraźną zmianę w odczuwaniu, percepcji i stanie świadomości.
Wyodrębnione i uświadomione poszczególne układy ciała ponownie integrują się z całością, oferując jej wsparcie, głębię i szerszy dostęp do doświadczenia i ekspresji. Praca obejmuje też znalezienie osi i wzajemnych relacji pomiędzy strukturami ciała i względem grawitacji; interakcję świata wewnętrznego ze środowiskiem zewnętrznym; kierowanie uwagi do wewnątrz i na zewnątrz; integrację uczuć, pragnień i intencji z uwagą i działaniem. Im więcej będziemy w stanie objąć świadomością, tym rzadziej będziemy próbować wstrzymywać proces zmian i poszukiwać statycznej równowagi. Zamiast tego pojawi się swoboda wchodzenia w relację ze zjawiskami wewnątrz nas i w naszym otoczeniu oraz taniec ze zmieniającą się chwilą.
Mądrość ciała
Podejście Body‑Mind Centering pozwala zagłębić się w intuicyjną mądrość ciała i wzmocnić wrodzoną zdolność uzdrawiania przez świadomość i dotyk. Dzięki niemu możemy badać głębokie podstawy naszej ekspresji w ruchu. W miarę rozwoju świadomości własnego ruchu zaczynamy dostrzegać, w których częściach ciała umysł ma swobodę ruchu, a gdzie jest zablokowany. Body‑Mind Centering proponuje bezpośrednie doświadczanie anatomii ciała, a także rozwojowych wzorców ruchowych. Wykorzystując do tego dotyk i techniki zmiany nawyków ruchowych.
Body‑Mind Centering opiera się na obiektywnych zasadach funkcjonowania ludzkiej anatomii, fizjologii, psychologii i rozwoju w okresie wczesnodziecięcym. A także na prawach fizyki i mechaniki, które rządzą ludzkim ciałem. Jednocześnie czerpie z wiedzy i mądrości, które znajdują się w głębi subiektywnego doświadczenia każdego człowieka.
W Body‑Mind Centering pozwalamy naszej mądrości przejawiać się na własnych warunkach i mówić własnym głosem. Język nauki i dyscyplin akademickich buduje wspierające ramy obiektywnej wiedzy, wśród których może wyłonić się intuicyjny, cielesny wymiar naszej natury.
Linda Hartley
Jest certyfikowaną praktyczką i nauczycielką Body-Mind Centering®, akredytowaną Psychoterapeutką Transpersonalną. Przez wiele lat studiowała też Dyscyplinę Ruchu Autentycznego z Janet Adler . Zgłębiała też Psychologię Zorientowaną na Proces z Arnoldem Mindellem i jego współpracownikami. Posiada tytuł magistra psychologii somatycznej.
Studiowała taniec, teatr i pisanie kreatywne w Dartington College of Arts. Następnie uczyła i praktykowała jako tancerka i choreograf (od 1977 r.), zainspirowana studiami z Mary O’Donnell Fullkerson. Po dalszym szkoleniu z Bonnie Bainbridge Cohen w USA zaczęła praktykować jako terapeutka i edukatorka ruchu somatycznego (od 1982 r.). Późniejsze szkolenie i studia doprowadziły do opracowania podejścia, które integruje Psychoterapię Transpersonalną, Ruch Autentyczny i Body-Mind Centering®.
Przez trzydzieści lat pracowała jako terapeutka somatyczna i transpersonalna. Łączyła powyższe praktyki, aby wspierać rozwój procesu poprzez ciało oraz kultywowanie ucieleśnionej obecności w relacji terapeutycznej i edukacyjnej.
Założyła Instytut Integracyjnej Terapii Ciała i Ruchu. Od 1990 roku prowadziła programy szkoleniowe, najpierw w Niemczech, potem w Anglii, na Litwie i w Rosji. IBMT jest zatwierdzonym programem szkoleniowym Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji i Terapii Ruchu Somatycznego (ISMETA). Obecnie ograniczyła działalność terapeutyczną i stopniowo przekazuje prowadzenie programów zespołowi nauczycieli IBMT.
Autorka licznych artykułów i publikacji, o których można przeczytać na jej stronie internetowej: www.lindahartley.co.uk